Izrazi eva'il, evasit i evahir u datumima turskih spomenika
Sažetak
Ovaj rad nastao je povodom rasprave Gliše Elezovića Islamsko računanje vremena i datuma u turskim spomenicima. Rasprava je objavljena kao sastavni dio djela Gliše Elezovića Turski spomenici. Knj. I, sv. l, 944-980. Islamski narodi su svoje spomenike datirali prema muslimanskom kalendaru koji se računa po hidžretskoj eri, a koja počinje 15. ili 16. jula 622. godine kršćanske ere. Kod datiranja islamskih, pa i turskih spomenika može se u načelu razlikovati potpuno i nepotpuno datiranje, ali ovaj rad nema za cilj da raspravlja o tome. Ovdje je osnova rasprave o datiranju spomenika slučaj kada se za oznaku datuma u mjesecu upotrijebi jedan od tri navedena arapska izraza u naslovu ovoga rada. Odnosno kad se mjeseci dijele na dekade pa se označi da je određeni spomenik napisan u prvoj, drugoj ili trećoj dekadi.
Ovakvo datiranje je vrlo često kako u dokumentima administracije tako i u rukopisima. Kako su gotovo svi orijentalisti i uopće svi islamski naučnici složni u tome da izrazi evail, evasit i evahir označavaju tri dekade u mjesecu gotovo da nema potrebe da se o tome raspravlja. Međutim, Gliša Elezović je u svojoj raspravi osporio to pravo svima onima koji su tako shvatali te izraze, sa tvrdnjom da ti izrazi znače prvi, petnaesti i dvadeset deveti ili trideseti dan u mjesecu i da je jedino tako ispravno prerač unavati hidžretske datume na građanski kalendar. U ovom radu pokušalo se na osnovu velikog broja autoriteta i velikog broja arhivskih i književnih spomenika dokazati da Gliša Elezović nije u pravu, pogotovo da nema pravo tražiti od drugih naučnika da prihvate njegovo pogrešno mišljenje. Prema tome izraz evail označava prvu dekadu s tim da može označavati i prvi dan u mjesecu. Izraz evasit označava drugu dekadu s tim da može označavati i petnaesti dan u mjesecu, a izraz evahir označava treću dekadu, s tim d.a taj izraz može značiti i posljednji dan te dekade odnosno zadnji dan u mjesecu. Ako se desi da se ovi izrazi podudare sa prvim, petnaestim ili dvadeset devetim ili tridesetim danom u mjesecu to nije nikakav dokaz da ti izrazi znače isključivo te datume. Za te datume upotrebljavaju se drugi izrazi i to gu"e i mustehell za prvi dan, muntesaf za petnaesti dan i sehl ili ahir za zadnji dan u mjesecu. Mislimo da smo na osnovu navedenih brojnih dokaza u potpunosti dokazali da Gliša Elezović nije u pravu, da se njegovo mišljenje ne može prihvatiti od strane onih koji se bave turskim spomenicima i da se mora biti oprezan o preračunavanju hidžretskih datuma od strane Gliše Elezovića u njegovom navedenom djelu.