Ibn ‘Arabijeva spoznajna teorija
Sažetak
Tekst pod gornjim naslovom razmatra bitne odlike Ibn ‘ Arabijeve epistemologije, s posebnim naglaskom na njenom mističnom obziru. Sadržaj njegove epistemologije je izlagan skladno zahtjevima metafizičke preferencije spoznajnih vrela i spoznajne stupnjevitosti koju duhovni putnik ima ustrajno prevladavati u svom napredovanju ka Istini. Svoju spoznajnu teoriju Ibn ‘Arabi u prvome redu utemeljuje na novim vrelima spoznaje koja izmiču epistemološkom polju povijesne horizontale, ali ne zanemaruje i ona potonja vrela spoznaje iz čije perspektive se izvija i onaj uzlazno-spoznajni rast ljudskoga genija, koji posvemašnje lice Istine nastoji motriti i iz perspektive povijesne horizontale. To će reći da Ibn ‘Arabi, kod osvajanja Istine, s podjednakom nadom se otvara metakozmičkoj Milosti i kozmo- povijesnom Umu.
Pošto je definirao temeljna vrela Ibn ‘Arabijeve epistemologije, autor je pristupio razvrstavanju osnovnih oblika spozanaje, što ih duhovni putik (Silik) osvaja u uzlazno-spoznajnom poretku, krećući se od znanja uzetog iz svijeta (al- ‘Ilm), preko teozofske mudrosti koja jest svojevrsna Sophia divina ili Sophia perennis (al-Hikma al-Liduiyya). smirujući se u čistoj mudrosti božnskoga Duha, koja predstavlja fundamentalnu slavu, živu Gnosu božanske Biti (al-Ma 'rifa). Sa svakim novim duhovnim stadijem duhovni putnik (Salik) zadobiva novi profil svog duhovnog lica, koji se podudara sa unutarnjom naravi osvojenog spoznajnog oblika.
Potom slijedi iznošenje duhovnog obrasca iz kojeg se razabire unutarnja fizionomija one putanje, uzlazno-spiralne spoznajne putanje koju Silik ima preći u egzistencijalnom rasponu vlastitoga duha od stupnja ‘Âlima do duhovnog stupnja "Ârifa. Rečeni duhovni obrazac Ibn ‘Arabi je prepoznao u instituciji poslaničkoga Mi crağa - noćnog putovanja Poslanika islama (a.s.) vertikalom božanskoga Duha, kojemu je filozof iz Andalusa priskrbio i jednu eminento filozofsku dimenziju i duhovnog putnika ili saputnika u liku nekog filozofa. Ibn ‘Arabijeva Epistemologia spiritualis, kao sapijencijalni i egzistencijalni čin odjedared, svoju epistemološku i bivstvodavnu žest smiruje u prozirnoj svjetlosti vječnih načela božanskog Povrh-Bitka, koji označava vječni smiraj Silik-ove duše i neprolaznu nebesku domovinu njegova srca.