”Ljudi na suncu” Gassâna Kanafânîja
Sažetak
Roman ”Ljudi na suncu” palestinskoga književnika Gassâna Kanafanîja dramatizira pokušaj skupine palestinskih izbjeglica da ilegalno uđu u Kuvajt skriveni u praznoj cisterni za vodu, i njihovu tragičnu smrt na graničnom prijelazu. Bio je predmetom brojnih, najčešće alegorijskih inteipretacija, temeljenih na povezivanju teksta i njegova povijesnoga konteksta, i čita se kao kritika odnosa arapskog svijeta prema Palestincima u desetljeću poslije njihova izgona iz domovine.
U kritičkoj literaturi zamjetna je različitost ocjena stilskih obilježja ovoga romana: jedan dio kritičara smješta ga u tradicionalni realizam, dok ga drugi drže modernističkim romanom inspiriranim djelima anglo-američkoga modernizma. Vremenom nastanka, roman ”Ljudi na suncu” stoji na razmeđi dvaju razdoblja arapskoga romana, kada tradicionalni realizam dominantan u pedesetima potiskuju eksperimentalni književni postupci. Svojim osnovnim odlikama, kao što su mimetičnost, referencijalnost na određena društvena zbivanja, psiho- loško-socijalna motivacija i si. i dalje je u struji realizma, ali je u njemu prisutan niz postupaka kojima pisac postiže otklon od tradicije pedesetih. To su direktni unutarnji monolog u kojemu je čitatelj bez posredničke instance suočen s unutarnjim doživljajem lika, slobodni neupravni govor kao pripovijedanje u trećem licu koje prenosi misli/govor lika, subjektivni tretman vremena (vremenom upravlja subjektivno iskustvo, prošlost i sadašnjost smjenjuju se prema načelu asocijacija i bez auktorijalnih intervencija), te ograničavanje pripovjedačeva sveznanja u točki kulminacije. Slobodni neupravni govor u njemu je najzastup- ljeniji način prenošenja unutarnjeg govora lika i predočavanja govora prošlosti junaka, a to je sredstvo jedno od važnih obilježja modernoga realizma.
Može se zaključiti daje ”Ljudi na suncu” moderan realistički roman koji prekida s tradicijom pedesetih, ali nije modernistički budući da tek ”veće količine unutarnjeg monologa konstituiraju modernističke pripovjedačke cjeline”. Put k modernizmu Kanatanı će dovršiti slijedećim romanom ”Sve što vam je preostalo” u kome će unutarnji monolog učiniti temeljem narativne strategije.