O teoriji stvaranja i problemu nihiliteta u arapsko-islamskoj filozofiji
Sažetak
U širokom rasponu pitanja kojima se bavila arapsko-islamska filozofija, odnosno tesawwuf, teorija stvaranja zauzima značajno mjesto. Budući da je sam pojam stvaranja u osnovi svih religija, a tijesno je vezan i za učenje o bitku i nebitku, u arapsko-islamskoj sredini došlo je vrlo rano do njegova problematiziranja, bilo iz razloga hermeneutičkog pristupa Knjizi čije se aplikativno razumijevanje nametalo kao nužda određenih društveno-historijskih uvjeta i prakse, bilo predmet polemika sa predstavnicima drugih kultura, odnosno ideologija. Način elaboriranja ovog problema, te njegova artikulacija u arapsko-islamskoj filozofiji, međutim, bio je specifičan, s obzirom na to da su mislioci iz ovog kruga izrasli na tradiciji heterogenog predislamskog nasljeđa, s jedne strane, i prakse utemeljene na monoteističkom principu at-tawhîd, s druge strane. Stoga se i teorija stvaranja ovdje temelji na poznatom stavu creatio ex nihilo (al-halq mina l-‘adam) nasuprot stavku metafizike ex nihilo nihilflt. Da bi razriješili tu osnovnu aporiju i doveli do sklada između religije koju su slijedili i filozofije čiji su gorljivi pobornici bili, mislioci iz ove sredine prihvatili su, pod uticajem drevne grčke misli, pored stava Objave i logiku kao “sudilište” i potvrdu vlastitih ideja.
U ovom radu prati se geneza ideje stvaranja počevši od najranijih pokušaja u tumačenju stavaka Knjige, preko rasvjetljivanja iste kroz učenje o bitku i nebitku kod rmftazilita, učenje o modusu kao sredini u djelu al-Guwajnija i al-Baqilanija, izbjegavanje popredmećenja u skladu sa Plotinovom teorijom emanacije kod al-Kindija, al-Farabija i Ibn Si na’a, do elaboriranja ovog problema kroz učenje o potencijalitetu i aktualitetu Ibn Rušda, te teoriju emanacije i očitovanja u tesawwufu.
Budući daje većina gornjih nastojanja bila utemeljena na principu at-tawhid, a problematizirana u cilju iznalaženja logičkog utemeljenja i racionalnog opravdanja navedenog principa, može se reći da u osnovi svih stoji pokušaj koji je rezultirao inauguracijom Nužnog bitka koji je vječan, nasuprot mo- gućstvenog bitka iz svijeta prolaznosti (al-hawadit) koji je stvoren iz Ništa i predstavlja odraz, odnosno djelo božanske biti. Time se i pitanje o bitku i nebitku, odnosno razložnosti bitka kao i teorija stvaranja stavlja u službu navedenog principa.