Lirski ciklus Ahmeda Hatema Bjelopoljaka ili poetska arabeska vječne ljubavi
Ključne riječi:
bošnjačka poezija na arapskom jeziku, tesavvuf, Ahmed Hatem Bjelopoljak, izotopija i heterotopija poetskog tekstaSažetak
Analizom gazela Ahmeda Hatema Bjelopoljaka (umro 1754. godine) u cjelini ili na mikroplanu, otkriva se kako je pjesnik sačinio osebujan lirski ciklus, i to po matrici arapskog alfabeta. Ovako pjesnik na indirektan način revitalizira i obogaćuje pjesničku formu abecedarijusa koji prerasta u ciklus, a onda i arabesku koja se može smatrati temeljnim leit motivom njegvog divana na arapskom jeziku.
Nižući gazele rimom od alifa do yā, on je na poseban način uredio i ulančao dvadeset osam poetskih tekstova. Svi su oni sintagmatički i pragmatički povezani u jedan sistem koji sam označio kao mistički lirski ciklus. U njemu se realizuje izrazita dinamika između mikrodiskursa (gazela) i sistema (ciklusa), odnosno pojedinačnog i cjeline. Centripetalna srijeda jeste tema pjesnikove zaljubljenosti u Boga.
Ona je primjer tekstualne izotopije Hatemovih gazela. S druge strane, u njima postoje i jake heterotopijske intencije. Naime, u dubinskoj strukturi makroteksta djeluju brojne centrifugalne sile, najčešće čestim varijacijama značenja simbola i neovisnošću stihova i/ili gazela.
Na taj se način postiže nova rema i dodatna ekspresivnost, kako dijela tako i cjeline pjesnikovog makroteksta. Vrhunac svega jeste podudarnost Hatemovog lirskog ciklusa s poetikom arabeske. Tako se njegov poetski tekst u cjelini može posmatrati i kao jedinstvena poetska arabeska vječne Ljubavi. U maniru klasičnih perzijskih liričara, Hatem je pomoću gazela i odnosno njihove arabeskne strukture na simboličan način pronašao je način da dodatno potpiše svoje ime.